8 Ağustos 2011 Pazartesi

Tılsımlı bir İstanbul havası ve Eminönü Manzaraları…


8000 yıllık bilinen geçmişiyle (malüm kazılarda her geçen gün tarih daha da eskiye gidiyor! hoş bunlara çanak-çömlek dense de! ) doğu ile batının ruhunu içinde taşıyan! dinlerin, milletlerin, kültürlerin harman olduğu; uyumlu-uyumsuz seslerin, renklerin birbirine karıştığı, kaosun düzene düzenin kaosa hakim olduğu, gerçekle hayalin, gece ile gündüzün harmanlandığı bir şehir İstanbul.

Ve bu saydıklarımın hepsini bir arada görebileceğiniz semtlerden biri de Eminönü!.. üstelik her gittiğimde sadece meraklı ve büyülenmiş turistlerin gözleriyle değil, bu şehirde yaşıyor olduğum halde yeniden keşfetmenin hazzı ve şaşkınlığı J içinde seyrediyorum manzarayı…




müziğimizi de açalım :) 

Her mevsimde başka bir güzellik!.. her nesilde başka bir gizem-in var!.. 
 
ve geçmişten günümüze kim bilir daha bize anlatacağın nice sırların var!.. 

“ Dünya tek bir ülke olsaydı, başkenti İstanbul olurdu”
demiş Napolyon...
bir tek o mu demiş!.. tüm dünyanın gözü bu güzel şehirde !...

Keşfetmek için baktığım zamanlarda, tarih canlanıyor hep gözümün önünde…
kimbilir nasıldı İstanbul o zamanlar!..  


Meşhur seyyahın gördüklerini,işittiklerini ve bazen görülmeyenleri 
bile anlattığı'Seyahatname'sindeki yazdıkları geliyor aklıma.

Evliya Çelebi
İstanbul’un denizlerinde hüküm süren tılsımları anlatırken,
Sarayburnu’ndaki üç başlı ejderhadan söz ediyor. Tunçtan yapılma bu ejderha
Akdeniz,
Karadeniz ve Üsküdar’dan gelen düşman gemilerine ateş saçıp hepsini yakarmış.


Efsaneye göre;
   Kış geceleri dolunayda kenti dolaşan cadılar, kent halkını yılanlardan ve depremlerden koruyan anıtlar, kehanetlerle dolu resimler, düşman gemilerine ateş püsküren dev heykeller varmış.
Fi tarihinde hüküm sürmüş, adı gerçekle söylenceler arasında kaybolmuş imparatorlar devrinde, yedi iklimden gelmiş yetkin mimarlar, mahir mühendisler, kâhinler, yıldızbilimciler İstanbul’a toplanmış. Şehir o zaman o kadar şen, şatır ve bakımlıymış ki, nice âlim, bilgi ve becerisini göstermek için adeta aralarında yarışa girmişler ve bir araya gelerek İstanbul halkını yer ve gök âfetlerinden, barbarlardan, salgın hastalıklardan, yangınlardan korumak için şehrin 7 tepesine 24 adet tılsım kurmuşlar. Kimi sütunlarda kimi de heykellerde gizemini efsanevi bir şekilde sürdüren bu tılsımlardan farklı nedenlerle (kiminin kaidesi kalmış sadece, kiminin enkazı, kimi deprem de kimi başka diyarlarda müzelerde… ) günümüze kala kala 17 adet (sütun!?) tılsımın kaldığı söyleniyor…


İşte Evliya Çelebi’nin tılsımlarında geçen ' ejderha başları ', Eminönü’nde Haliç girişinde balık ekmek satan tekne süslemelerinde hala yaşıyor J

Özellikle akşam çöktükten sonra, ışıltılı ve ejderhalı teknelerin tılsımlı ve esrarengiz bir İstanbul havası yaşatacağına eminim.. (bir dahaki fotoğraflar gün batımını keşfetmek için  çekilecekler! Tamam, aklıma yazdım bu notu J)  



Eminönü - Yeni Camii
önü, insanların koşuşturmalarına nispet  güvercinlerin;
"düz duvara bile tırmanırız abi!" telaşı J



Bunalırken kavurucu sıcaklardan atmışken kendimizi İstanbul’un kollarına
J  ama aniden gökyüzü kararıp ve bulutlarda pamuk tarlaları gibi sarıverince her yanı!..

bakın İstanbul nasıl da bakmış bana ve Eminönü işte böyle bir günde nasıl yansımış kadrajıma…
 

Her zaman ışıltılı kapalıçarşı....


ve...Sarayburnun'dan seyretmek boğazı...karşı kıyıları, kızkulesini, gemileri...kimi geliyor kimi gidiyor!...

Fazla söze ne gerek!..  şimdi fotoğraflar konuşsun benim yerime…
ve yüzyıllar boyunca İstanbul'u koruyan tılsımlar yine korumaya
devam etsin bu güzel şehrimizi
J)

"İstanbul'u dinliyorum gözlerim kapalı"

Esin Bozdemir



Fotoğraf ve Kolajlar: ©izler ve yansımalar

Müzik:
Dogu Kapesi, aux portes de l'Orient 'Bosphore'
 Laurent Dury & Özgür Yagan “DoğuKapesi”
EVLİYA ÇELEBİ SEYAHATNAME ’SİNDE İSTANBUL’UN TILSIMLARININ HİKÂYE EDİLİŞİ
The Narration of İstanbul’s Talismans in Evliya Çelebi’s ‘Seyahatname’  -Yeliz ÖZAY*

30 yorum:

  1. Yazdıklarınızda fotoğraflarda harika. Bir İstanbul aşığı olarak izlemeye doyamadım. sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. Baharda yaptığım İstanbul gezimi anımsadım. Taşı toprağı tarih olan bu şehre hayranlığım hiç bitmeyecek.

    Fotolar harika paylaşımın için teşekkürler

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  3. Çok uzun zamandır bu kadar güzel İstanbul fotoğrafları görmemiştim.Buna bir de güzel anlatımınız, ilaveten Evliya Çelebi Seyahatnamesinden alıntılar eklenince...Harika bir post olmuş bu. Özellikle Eminönü tutkunu benim için. Ellerinize sağlık...

    Sevgiyle kalın...

    YanıtlaSil
  4. ne kadar profesyonelce hazırlamıssın. müzik eşliğinde dinledim ve arkadaşlarıma da göstereceğim blogunu. cooook sevdim seni, hemde cook.

    YanıtlaSil
  5. Böyle mi güzel anlatılır bir şehrin tarihi? Böyle mi güzel efsunlanır, fotoğraflanır sırlanır koruyucu güçler olan ejderhaların başları? Sen "belgeselci!" olmalıydın Esmirim teşekkürler paylaşımın için ve sevgilerimle tontini.

    YanıtlaSil
  6. Güngör Ekinci,
    Hayat cesurları ve pozitifleri sever bir de keşfetmek için bakıp gördüklerini ve hayatı paylaşmasını bilenleri sever...sen de hap aşkla kal...

    sevgiler...

    YanıtlaSil
  7. Çınar,

    Anadolumuz tarifsiz çok özel ve güzel! İstanbul ise Anadolu'nun kalbi ve her şeyi!Türkiye panoraması adeta!(keşke şu anlamsız yapılanmalar taş yığınları olmasa!)hırsların esiri olmuş insan eli gereksiz makyajlarla O'nu bozmaya çalışsa da o hala direnmekte!..ve her şeye rağmen hala cazibesini koruyor!..ben teşekkür ederim..
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  8. Asuman Yelen,

    Tarihi okumak ve okurken geçmişten günümüze elimizde neler var neler yok!izlerini sürmek ve araştırmak en büyük keyif benim için...

    Değerli yorumunuz için ben teşekkür ederim..

    Sizde hep sevgiyle, neşeyle ama öncelikle hep sağlıkla kalın...

    YanıtlaSil
  9. Çok güzel kareler..hakkını vermişsiniz bu güzelliğin.

    Eminönünü pek severdim, çocukluğumda balık tutmaya çok gittim o zamanlar eski köprü vardı ve hep kalabalıktı doğrusu.

    Fakaat Sultanahmeti daha bir gizemli ve güzel bulmuşumdur.

    YanıtlaSil
  10. Zeynep Özmen Ünlü,
    Hoşgeldiniz sayfama..pozitif enerjiniz ve düşünceleriniz için ben teşekkür ederim..renk kattınız sayfama:)bu vesile ile ben de sitenizi ve "düşlerin rengi"ni tanımış oldum...

    Her zaman misafirimsiniz:))Esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  11. sufi,
    Sevgili sufim ben de senin ruha dokunan ve kıssadan hisse çıkarttılacak o mitolojik efsaneleri kendine has uslubunla yazdığın yazılarını büyük bir keyifle okuyorum...Sevilerek yapılan ve emek verilerek üretilen şeyler güzel ve anlamlı!..teşekkür ederim değerli yorumun için...Sen de hep sağlıkla ve iyiliklerle kal...Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  12. MAVİ TUTKU,
    Sultanahmet ve civarı Topkapı, Ayasofya apayrı bir yer!..Eminönü biraz daha farklı bir ambiyans da!daha bir durak yeri gibi!denizle bağlantıları, Galata Köprüsü, kulesi..karşı kıyılar...ve çok renkli insan manzaraları içinde ayrı bir dünya!..teşekkür ederim yorumunuz için...esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  13. cok guzel fotograflar cekmissin, cok guzel oykulemissin:) onu uzaktan sevmek asklarin en guzeli ama ve tilsimlara her zamankinden daha cok ihtiyaci var!

    YanıtlaSil
  14. beste,
    Sevgili beste, o çok daha itinalı ve özenle korunması gereken bir şehir ama işte ne yazık kii! ne demek istediğimi anladığına eminim!..ve neden uzaklardan sevmenin daha manidar olduğunu !.."erozyon her yerde!" tılsımlar gerçek üstü bir dilek tabi ki ama işte o kadar çok ihtiyacımız var buna bile!inşallah bir gün hak ettiği değeri bulur bu şehir ve Anadolumuz!teşekkürler, esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  15. farkettim ki.. esmir..
    sen de ben gibi sevda dolu yazıyorusun istanbul hakkında.. =)..
    ne güzeldi..
    hele bazı fotoğraflardaki aydınlığa bayıldım..
    hele o vapurlu bulutlu fotoğrafın altın ışığına..

    ellere sağlık..

    sevgiyle ve keyifle..

    atalet..

    YanıtlaSil
  16. Fotoğraf karelerinizde öylesine güzel,müziğin eşliğindeki her sunumunuzu büyük bir zevkle okuyorum,emeğinize sağlık.Sevgiyle kalın...

    YanıtlaSil
  17. atalet,
    :)yürektedir bu sevda-lar(ımız)!..aydınlığı da, ışığı da sever!.hele ki böylesine esrarengiz bulutları daha bi(r) gizemli bulur!ve deklaşöre basarken belki de görüntüyü destekleyen bu ruh yansır fotolara kimbilir!...

    teşekkürler...keyfin-iz, sağlığınız daim olsun efendim:)sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  18. Nehire,
    Teşekkür ederim sevgili nehire..senin duygu yüklü dizelerin de adeta nehir gibi akıyor yüreğime ve ben de seni büyük bir keyifle izliyorum sen de bunu bilesin :) ve yazmaya devam et canım...sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  19. Ben müziği es geçmişim meğer. Ne güzel bir iş yapmışsınız siz. Yeniden, ağlayarak yazıyorum. O kadar çok şey hissettirdi ki bu güzellik bana, buralara sığmaz. Kendi blogumda yazabilirim ancak ama en başta bana tüm bunları hissettiren bu muhteşem belgeselden de bahsetmek isterim izninizle...
    Tekrar sevgiler...

    YanıtlaSil
  20. Asuman Yelen,
    Görselliği destekleyen müziğin önemi yadsınamaz. Laurent Dury& Özgur Yagan'ın “Doğu Kapesi” Albumundeki 'Bosphore'tam da böyle bir ambiyansı yansıtıyor. Bu çalışmalarında kendilerine teşekkür ediyorum bende...Bu kadar duygulanmanıza sebep olan bu post'un size neler hissetirdiğini doğrusu bende merak ettim...

    Ne demek Asuman Hanım, elbette paylaşabilirsiniz.Bundan memnuniyet duyarım...

    Sevgi ve esenlikler dilerim...

    YanıtlaSil
  21. Ne kadar güzel fotoğraflar, aşık olduğum şehirime bir kez daha aşık oldum. Ellerine, yüreğine sağlık.

    YanıtlaSil
  22. Süper fotoğraflar, severek çekmşsiniz belli oluyor.
    Teşekkürler

    Visit me

    YanıtlaSil
  23. YAŞAMIN KIYISINDA;

    Şehir güzel bir de insanlar şehir yaşamına daha bir uyumlu olabilselerdi!yaşamın fotoğraflara yansımaları daha da güzel olabilirdi!şimdi İstanbul kocaman bir köy adeta!..ama yine de hala güzel!..

    Teşekkürler değerli yorumunuz için.

    YanıtlaSil
  24. groupenerji,

    beğeniniz için teşekkürler..

    YanıtlaSil
  25. Ayrıca,

    @YAŞAMIN KIYISINDA VE @groupenerji
    HOŞGELDİNİZ SAYFAMA...

    YanıtlaSil
  26. Masalsi bir uslupla anlatmissin. Cok hos. Denizi, vapurlari, tekneleri, kuslari, Kapali carsiyi, insanlari gordum hasret giderdim. Eline saglik!

    YanıtlaSil
  27. Mükemmel bir yazı, kartpostal tadında şahane fotoğraflar İstanbul özlemim arttı, sağolasın...

    YanıtlaSil
  28. merhaba!
    zeynep'in tavsiyesiyle geldim ve memnun kaldım...iyi bayramlar...

    YanıtlaSil
  29. Güzel fotoğraflarla birlikte güzel hikayeleştirilmiş bir yazı. Teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil