30 Aralık 2015 Çarşamba

‘GERİYE KALAN’ güzel anılar olsun...


An'lar mı Anılar mı? GERİYE KALAN - Makbule Abalı

Yazılarını, ilgi ile severek takip ettiğim blogger dostumuz, değerli insan, Makbule Abalı’nın 2014 yılı içerisinde çıkarmış olduğu 'An'lar mı Anılar mı?' GERİYE KALAN kitabını pek çok yayın evinde aradığım halde, ne yazık ki temin edememiş, yeni baskı çıktığında alabilmeyi ümit ederek bekleyişimi sürdürmüştüm.

Sağ olsun Makbule Hanım yeni yıla sayılı günler kala, bana çok hoş bir sürpriz yaparak, okumayı çok istediğim kitabını gönderdi. Sabırsızlıkla beklediğim kitabın ilk sayfasını çevirdiğimde, Makbule Hanım’ın kendi el yazısı ile düştüğü notu büyük bir mutlulukla okudum.
“Hiç görmeden de bir köprü kurulur bazen uzak iller arasında. Sevgi ile, dostlukla, güzellikle. Çok Sevgili Esin Bozdemir Arkadaşıma; Güzel dileklerle… ‘Geriye Kalan’  güzel anılar olsun.”   Makbule Abalı... 
Yeni yıl armağanımın, değerli bir dosttan gelişi; aynı zamanda 'Dosttan gelen bir selamdı' benim için ve sırf bu yüzden çok özel bir anıydı zaten. Bu duyarlılığa, emeğe ve zarif sunuma ben de yürekten teşekkürlerimi iletiyorum...

Kitap, -tahminimce- bir dolu, yaşanmış anılarla yüklüydü. O anılara yolculuk ederken, yazarın yaşadıklarına ve dünyasına bir perde aralayacaktım. Bu yüzden heyecanlıydım… Ve hafta sonunda okuma serüvenime hazırdım artık. 

Kitabın ön sözünden itibaren, hayatı tüm içtenliğiyle, her anını sevgiyle, emekle,  üretimle yaşamış bir insanın biriktirdiklerine, hem bir öğretmen, hem bir annenin… üstelik Alzheimer’li bir hastanın en yakını olarak bir evladın öğretilerle dolu, duygu yüklü, yaşamına tanıklık edecektim…

Hayatı boyunca okumaya ve yazmaya tutkuyla bağlı olan Abalı’nın, duygu yüklü kalemi, insan hayatının evrelerini; çocukluk, gençlik, yetişkinlik ve yaşlılık dönemlerini çok iyi bir gözlem ve iyi bir analizle irdeliyor. Kitaptaki yazılar belli bir mantık silsilesi içinde; gençlikteki duygular, düşünceler, yanılgılar. Eğitimden beklentiler, umutlar, çocuklara yönelik düşünceler. Yaşamın içinden küçük dokunuşlar, eleştiriler… ve bir dünya gerçeği olan Alzheimer ile ilgili yazılardan oluşuyor.

Bu kitapta hayat öyküsünden çok daha fazlasını buluyorsunuz. Kitap, hayatın içinden, hayallerin, umut ve beklentilerin birer özeti. Abalı bu kitabı, bir kadın duyarlılığıyla, 35 yıllık eğitimci birikimiyle ama en çok da İNSAN kimliği ile yazdığını belirtiyor.

Hastalıkla ilgili yaşadığı o zorlu süreçleri bakın nasıl anlatıyor Abalı; 
“Hastalıklar ve acılar belli bir direnç ve yaşama gücü kazandırıyor insana. Ortak sıkıntılar bir ortak paydada buluşturuyor kişileri. Birbirini anlamak, yardımcı olmak da kolaylaşıyor o zaman. “Damdan düşenin “ nasıl canının yandığını da daha iyi değerlendirebiliyor insan. “
Aralarda ise konu başlıklarına uygun siyah beyaz fotoğraflar, öyküler ve şiir seçkilerine yer verilmiş. Özellikle Abalı’nın şiirleri son derece etkileyici. Duygulandığım ve zaman zaman gözyaşlarımı tutamadığım pek çok öykünün içinde benim de yüreğim titredi.  Ayrıca, kıssadan hisse öyküler kadar, altını çizdiğim bilgece sözler de vardı.
“Anılar denizinde yüzmeyi öğrenemezsek an’ların değerini bilebilir miyiz? "
“Geç gelen baharlarda soğuk vurur tüm çiçeklere. Çok geç olmadan bir bahar dalını yakalamak istiyor insanoğlu.” 
“Hayatımızda her dönem kendi özellikleriyle yaşanıyor, geride yaşanmış an’lar ve anılar kalıyor, insan ömrü, hayatın baharı ve sonbaharı gibi tüm mevsimleri barındırıyor içinde. Başlangıçtaki parlak, canlı renklerin yerini sona doğru soluk renkler alıyor. Ama her mevsim kendi içinde, kendi renkleriyle, kendi doğasıyla güzel. Tıpkı insan yaşamındaki dönemler gibi. Gün gelecek onca yaşanmışlığın ardından “Bir Düş Gibiydi Hayat” diyeceğiz. Her şey yaşanmış ve geçmiş olacak. Geride kalan yaşanmış an’lar ve anılar bütünü olacak...’’
Kitapta, Cumhuriyet Öğretmeni olan idealist bir annenin 90’lı yaşlarında yakalandığı Alzheimer hastalığının safhaları anlatılırken,  bu süreçlerde üç kuşağın verdikleri mücadele; sevgi, sabır, bilgi ve dayanışmanın rolü gözler önüne seriliyor. Kitap, Alzheimer hastalığına dair genel olarak bilinen mevcut bilgilerime yeni bilgilerin eklenmesine de vesile oldu. Kitabın sonlarına doğru yazarın, Alzheimer hastası olan annesi Müzeyyen Hanım’la yaşadığı mücadelelerle dolu anlara tanıklık ederken, gözünüzden akan yaşlara da engel olamadığınızı fark ediyorsunuz.

-Bir zamanlar, annenin evladı iken, artık siz onun annesi oluyorsunuz.- Roller değişiyor, değişim yaşanırken, bu duruma alışmak, uyum sağlamak ise başlı başına bir sabır, kabullenme, metanet işi.
Kitabı, okudukça sanki siz de o hayatın içinde bir yerdesiniz.. Kitap, kitap olmaktan çıkıyor ve karakterler gözünüzün önünde birer birer canlanıyor. Sabaha kadar başından bir an olsun ayrılmayan ve bir türlü uyumayan annesinin elini sımsıkı tutarak ona sevdiği ninnileri söyleyen, çok sevdiği şiirleri okuyan, hayırlı bir evladın… yürek çarpışlarını duyuyorsunuz adeta.  İnsan olmanın, erdemine, onurlu duruşuna şahit oluyorsunuz.

Ve Yeni yıla çok az bir zaman kala 8 Aralık 2009’da Müzeyyen Hanım, kuşlar gibi uçarak, hayata veda ediyor.
- Kısa bir süre önce ölüm yıl-dönümü olan, Müzeyyen Gültekin Hanım'ı bu vesile ile saygıyla, rahmetle anıyor... Müzeyyen Hanım’ın en sevdiği şiiri  aziz ruhuna hediye ediyorum...

'Yaşam - ölüm.... Ne kadar yakın, ne kadar uzak...'

İnsan, neler yaşayacağını, nelerle karşılaşacağını gerçekten hiç bilmiyor. Hayat sürprizlerle dolu. Alzheimer hastalığı dünyada en sık görülen iki hastalıktan biri. Her ne kadar genellikle 80 yaşın üzerindeki yaşlılarda görülse de,  nadir de olsa 60 yaşın altında da bu hastalık görülebiliyor.
“Bu hastalıkta zor günlerde yakınlarınızla birlikte olmak direnme gücünüzü arttırıyor" diyen Makbule Abalı'nın tecrübelerinden çok şeyler öğreniyoruz.
Kitabı okuyunca kabullenmesi çok zor da olsa, dünya genelinde hızla yaygınlaşan ve kesin tedavisi henüz bulunamayan Alzheimer hastalığının da, hayatın bir gerçeği olduğunu düşünerek; bu hastalığı da soğukkanlılıkla karşılamak gerektiğinin ayırdına varıyorsunuz. Bilgi sahibi olmak ve dayanışma içinde bulunmak ise hastalıkla mücadelede direncinizi arttıran önemli unsurlar oluyor.

Bu kitabın gelirinin ise, Mersin'deki Alzheimer Derneği Yaşlı Yaşam Merkezi'ne aktarıldığını öğreniyoruz. Kitabın böylesine önemli bir hizmette, katkı payının olması ise ayrıca takdire şayandır.

Hayata dair çok şeyler bulacağınız öğretilerle dolu olan 'GERİYE KALAN' kitabını her yaştan insanın okumasını tavsiye ederim.

Sevgili Makbule Abalı’ya, yazın hayatında başarılarla dolu nice yıllar diliyorum.
En içten sevgilerimle…

Esin Bozdemir

* * * * * * * * * *
Makbule Adalı Kimdir?   
Doğum yeri Adana’dır. İlk ve orta öğrenimini Adana’da tamamlayan Adalı,  İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Pedagoji (Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık) Bölümünden mezun olur. 
Adana Rehberlik ve Araştırma Merkezinde Uzman Rehber olarak, Adana, Mersin ve Burdur’un çeşitli liselerinde Rehber Öğretmen olarak çalışır. Burdur Eğitim Fakültesinde Öğretim Görevlisi ve Müdür Yardımcısı olarak görev yapar. 
Türkiye Alzheimer Derneği Mersin Şubesi’nin ilk üyeleri arasında yer alan Abalı, Derneğin Türkiye çapında dağıtımı yapılan bülteninde de Alzheimer’la ilgili yazı ve şiirleri yayınlanmaktadır. 
Halen, kendisine ait olan uçun kuşlar bloğunun da yazarıdır. Mersin’de yaşamını sürdüren Abalı, evli ve üç çocuk annesidir.
*** * * *** * *** *

*****
* Kitap, Türkiye Alzheimer Derneği Mersin Şubesi'nde
tanesi 20 T.L, den Dernek yararına satılmaktadır.
 

ALZHEİMER DERNEĞİ MERSİN ŞUBESİ

 İrtibat: +32 4 336 46 41

* Ayrıca bir miktar kitap internette de bulunabiliyor.
www.ozanyayincilik.com, www.kitapyurdu.com, www.kitapambari.com, www.kitapsihirbazi.com,  www.perpakitap.com , www.pandora.com  

14 yorum:

  1. Değerli ve duyarlı blog arkadaşımızın kitap tanıtımı ancak bu kadar duygu yüklü ve güzel yapılabilirdi. Yüreğinize sağlık Esin hanım.

    Benim de eski İstanbul beyefendisi rahmetli dayım aynı hastalığa tutulmuştu. Geçirdiği bütün evrelere şahit olmadım ama çok sıkıntılı süreçlerden geçtiğini biliyorum. Bu açıdan Makbule hanımın kitabını bahar aylarında alıp, okuyacağım. (Mersin'deki satış noktasını size açıkladığı bloğundan biliyorum.)

    Güzel bir akşam dileklerimle, esen kalın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Mehmet Osman Çağlar,
      Makbule Hanım'ın kaleme aldığı kitabı büyük bir ilgi ve beğeni ile okudum. Hayata dair pek çok konuyu ele alan Abalı; mesleki tecrübelerini, bilgi birikimi ile harmanlarken, bir anne ve bir evlat olarak da Alzheimer hastalığı ile nasıl mücadele ettiğini öğreniyoruz.

      Dayınızı rahmetle anıyorum. Ne yazık ki, ileri yaşlılıkta görülebilen bir hastalık bu. Yakınlarında, bu hastalıkla mücadele edenlere sabırlar ve direnç diliyorum. Kitabı okumanızı öneririm Mehmet Bey..

      Değerli düşünceleriniz için çok teşekkür ederim Mehmet Bey,
      Ben de size ve ailenize iyi akşamlar dilerim.
      Esen kalın...

      Sil
  2. Çok etkilendiğim bir kitap ,geçen yıl internetle kavuştuğum...Ne güzel tanıtmışsın Esin 'ciğim ,teşekkürler.kitaptakileri yaşadım yaşamaya devam ediyorum.Annem beş yıldır hasta ,makbule Hanım 'ın yazdıkları tutunacak dalım oldu ,aynı durumu yaşayan bir kaç arkadaşa da hediye ettim.Üzgünüm bloglarda bir yazı yazamadım...Tekrar kutluyorum ,sevgi ile...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Arzu Sarıyer,
      Ben ne yazık ki kitaba bir türlü ulaşamamıştım Arzu Öğretmenim.. Defalarca yayın-evlerine web üzerinden siparişte bulunmuş ama her defasında ürünün kalmadığı bilgisi ile karşılaşmıştım. Sağ olsun Makbule Hanım geçtiğimiz hafta, imzalı kitabını gönderdi. Benim için çok değerli bir armağan oldu.

      Annenize çok geçmiş olsun Arzu Öğretmenim. Keşke yapabileceğimiz bir şey olabilse,elden bir şey gelebilse.. Makbule Hanım'ın kitabı işte bu noktada gerçekten çok önemli bir rehber olmuş size de. Tutunacak bir dal, aynı durumu yaşayan insanların var olduğunu bilmek, birbirini anlayabilmek!. paylaşarak destek olmak.. Tüm bunlar, Alzheimer'la mücadele edenlerin yakınları için, gerçekten direnci güçlü tutacak şeyler.. Bu vesile ile bir kez daha, bu değerli kitap adına Makbule Hanım'a çok teşekkür ediyorum.

      Annenize şifalar diliyorum..
      Sevgiler, esenlikler...

      Sil
  3. Alzheimer bana göre son çağın hastalığı. İletişimsizlik, ekolojinin bozunumu bizlerinde dnasında kalıcı hasarlar yaratıyor. Allahın sevdiği bir kuluysa aile bu insanlara sahip çıkıyor. Anneannemin bir duası varmış:
    Yaradanım: Akıl başta, el ayak tutuyorken alsın bu canı. Üç gün yatak dördüncü gün de toprak..
    Makbule Hanıma çabalarından dolayı tebrik ediyorum. Allah rahmet eylesin. Sevgilerimle. Mutlu senelere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @bahce perim,
      Çok haklısın bahce perim.. Bu hastalıklar eskiden de hep vardı, adı o zamanlar 'bunamak', 'beyin kireçlenmesi'..şeklinde anılmaktaydı. Alzheimer ritüelimize sonradan girdi. Ama kesinlikle ekolojinin bozulması, hormonlu gıdalar, tüm canlıların DNS'nı bozdu. Böyle olunca ilerleyen (80'li) yaşlarda görülen Alzheimer artık çok daha erken denilebilecek yaşlara sirayet etti. Kanser gibi bu hastalığında henüz çaresi bulunamadı. Bu yüzden, hastalığa dair bilgi edinmek, olası bir durumla karşı karşıya kalındığında önemli bir destek olacaktır. Makbule Hanım'ın kitabı bu yüzden hastalıkla mücadele edenler için rehber niteliğinde diyebilirim. Üstelik gelirinin Mersin'de hayata geçirilecek olan Alzheimer 'YAŞLI BAKIM EVİ YAPTIRILMASI'nda destek olarak aktarılması ise çok anlamlı.

      Sevgili anneannenin duasını benim anneannem de söylerdi, rahmetlinin duasını Allah kabul etti sanırım.. Dediği gibi 2-3 gün yattı, 4. gün hayata veda etti, toprağa gömüldü..Kaybettiğimiz değerli büyüklerin her biri, nurlar içinde yatsınlar..Ben de sana sevgilerimi gönderiyorum bahce perim..2016'da her şey gönlünce olsun..Mutlu yıllar sana :)

      Sil
  4. Teşekkür ederim Esincim tanıtımın, paylaşımın için. Edinmeye çalışacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @sezer eser perker,
      İlgin için, ben teşekkür ederim sezer'cim. Kitap, yayın-evlerinde tükendiği için ben ne yazık ki ulaşamamıştım. Oysa kitap sadece,yayın-evlerinde değil, aynı zamanda Alzheimer Derneği Mersin şubesinde de satışı yapılmakta imiş. Sevgilerimle, iyi yıllar dilerim...

      *Kitap, Türkiye Alzheimer Derneği Mersin Şubesi'nde tanesi 20 TL.den Dernek yararına satılmaktadır.(Dernek Face Sayfası: https://www.facebook.com/mersin.alzheimer/info?tab=page_info
      İrtibat Tf: +32 4 336 46 41 E-posta: aysegul.simsek@hotmail.com )

      Yayın-evleri: www.ozanyayincilik.com, www.kitapyurdu.com, www.kitapambari.com, www.kitapsihirbazi.com, www.perpakitap.com, www.pandora.com

      Sil
  5. Bu kitabı ben de çok zor bulabilmiştim. Geçen yıl Ankara'da başta Dost Kitabevi tüm kitapçılara baktığım ve arattığım halde bulamayıp internet yoluyla ve bekletilerek edinebilmiştim.
    Alzheimer'la ilgili bulaşıcı olduğuna dair iddialar atıldı geçen yıl ortaya. Diş hekimi vb yerlerde bulaşabileceği.. İngiltere'de yayımlanan bilim dergisi Natura'da araştırma sonuçları yayınlandı. Umarım yanılmışlardır, umarın aksini yayınlarlar :(
    Çok güzel bir tanıtım yapmışsın Esinciğim. Verdiğin emek hayranlık verici. Ellerine sağlık:)
    Bu vesileyle yeni yılını kutlar, sevdiklerinle birlikte sağlıklı, keyifli, bol gezili ve keşiflerle dolu nice yıllar dilerim.
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Zeugma,
      Ben de internet üzerinden kaç yayınevine spariş verdi isem..bekletildim, en sonunda 'ellerinde kalmadığını ve hiç bir yerde de bulamadıklarını' söylediler. Kitabı okumayı çok istediği halde bulamayan sanırım oldukça fazla insan vardır. Çünkü bu hastalıkla yakınlarında mücadele eden çok insan var. Bu arada ilk kez duyuyorum Alzheimer'ın bulaşıcı olduğunu!.. söylentidir bence, yanılmıştır onlar :))yoksa dişçi koltuğuna mümkün değil, oturamaz insan :))
      Değerli düşüncelerin ve yeni yıl dileklerin için çok teşekkürler Zeugmacığım. Senin de Makbule Hn.la yaptığın söyleşi çok nitelikliydi. Ben de sana sevdiklerinle birlikte, sağlıkla, mutlulukla dolu..gönlünce bir yıl dilerim..Sevgilerimle..

      Sil
  6. Duygusal insanlar duygu yoğunluğu yaşadıklarında üst düzeyde heyecan hissediyorlar sanırım.Çoğu kez mutluluğa dönüşen bir coşku.Bazen düşündüren bir sevinç.Çok teşekkür ederim Sevgili Esin Hanım.Yazınız benim için sürpriz oldu. Yazsanız bile bu kadar çabuk yazacağınızı doğrusu düşünmüyordum.
    Her zaman tüm yazılarınızda, postlarınızda olduğu gibi gene mükemmel bir çalışma yapmışsınız. Ancak çok iyi, çok dikkatli bir okuyucu bu kadar ince ayrıntıları yakalayabilirdi. 8 Aralık annemin ölüm yıl dönümü. Gözünüzden kaçmamış. En sevdiği şiiri yazmak büyük incelik.
    Deneme yayınınızda bile kuşlar vardı.Sevgili Zeugma'nın söyleşisine, benim bloğa, imza günlerine bağ kurmuşsunuz.Çok yönlü düşünülen titiz bir çalışma.
    Bu titiz, güzel çalışmanıza, olağanüstü çabanıza, emeğinize sonsuz teşekkürler.
    Yeni yıl dilediğiniz tüm güzelliklerle gelsin. Ülkemiz ve dünya için barış dolu günler olsun.

    Mersin'de her ay Alzheimer ile ilgili konferansla düzenleniyor, uluslararası yeni bilgiler de aktarılyor. Bulaşıcı olmadığı, aşısının bulunmadığı da söylendi.
    "Geriye Kalan" kitabı 1000 tane basıldı. Çok az bir bölümü Ozan Yayınevi tarafında İnternet kanalıyla satıldı.Şimdi Dernekte satılıyor. Kitap Fuarında ve Hediyelik eşya Fuarında biz gönüllülerce satıldı.
    Benim size küçük bir yılbaşı hediyem idi."Bir anı" olarak kabul edin lütfen.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Makbule Abalı,
      'GERİYE KALAN' Kitabınız, aldığım en güzel yılbaşı hediyesi oldu benim için Makbule Hanım. Anınızı her zaman özenle saklayacağım. Evet yapı olarak duygusal bir insanım, böyle olunca belki pek çok insanın dikkat etmediği detaylar, benim için önemli oluyor. Ve siz de son derece duygusal, duyarlı ve hassas bir insansınız, yazılarınız bunu fazlasıyla ortaya koyuyor. Son derece akıcı bir üslubunuz var, okurken adeta yaşıyor insan!. Kitabınızın tanıtımını severek, mutluluk duyarak yaptım. Güzel sözleriniz ve düşünceleriniz için çok teşekkür ederim.

      Değerli annenizi bir kez daha rahmetle anıyor, Alzheimer’le mücadele edenlere direnç diliyorum.

      Alzheimer , herkesi bir şekilde tehdit eden bir konu. Siz, hem bir hasta yakını olarak, hem de Alzheimer'la bir annenin evladı olarak, yaşadığınız bu tecrübeyi kaleme almakla, bu hastalıkla mücadele edenler için öylesine önemli bir hizmette bulunmuşsunuz ki. Yüreğinize, kaleminize sağlık Makbule Hanım..Kitabın gelirinin ise Alzheimer Yaşlı Bakım evinin yapımına katkı sağlaması ne kadar değerli. Böylesine önemli sosyal projelerdeki katılımlarınız adına teşekkür ediyor, yazın hayatındaki başarılı çalışmalarınızın devamını diliyorum...

      Sevgi ve esenlikle kalın...

      Sil
  7. O kadar güzel bir sunum olmuşki kitap ve yazarı hakkında içeriği hakkında etkilenmemek elden deyil.Aslında Makbule hanımın kitabını nerden bulabilirim sorusuyla çıktım ve aiz detaylı bir bilgi sundunuz ayrıca duygularınızla o kadar güzel dile getirdinizki severek okudum teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. @Mustafa Dogan,
      Güzel düşünceleriniz için çok teşekkür ederim. Makbule Abalı'nın "GERİYE KALAN" Kitabını eminim siz de ilgiyle okuyacaksınızdır. Esenlikle...

      Sil